Posiadasz już konto?

Zaloguj

Darmowe Sprawdzenie VIN

Weryfikujemy Historię Wypadkową Pojazdów

Account

Please wait, authorizing ...
×
Przydatne informacje zanim kupisz auto

TEMAT: Jak sprawdzić samochód przed zakupem.

Jak sprawdzić samochód przed zakupem. 2010/06/11 13:37 #8

  • NoozyMan
  • NoozyMan Avatar
Na pewno wiele osób zadaje sobie pytanie jak może sprawdzić auto przed zakupem. Poniżej postaram się podać kilka informacji, które pomogą w ocenie stanu auta.

Silnik
- spytaj kiedy był wymieniany olej i sprawdź jego poziom
- sprawdź czy nie ma wycieków oleju, czy silnik nie jest pochlapany olejem
- sprawdź też poziom pozostałych płynów tj. płynu hamulcowego, chłodzącego oraz chłodniczego
- na zimnym silnik (o ile auto stało parę godzin) zobacz czy przy uruchamianiu nie puszcza czarnego lub niebieskiego dymu (to nie jest dobry znak i wróży prędki remont silnika)

Nadwozie
- sprawdzamy dokładność spasowania wszystkich elementów nadwozia - jeśli są duże różnice, prześwity, niespasowane elementy może to świadczyć, że auto było naprawiane
- zobacz bagażnik auta czy na spodzie blacha nie jest pofalowana (nie ma tzw. baranka)
- sprawdź też nadkola, dół drzwi i progi auta, tam najczęściej widać korozję
- upewnij się też czy wszystkie szyby są oryginalne - data na szybach powinna się pokrywać z datą produkcji auta (niefabryczna boczna szyba nie zawsze świadczy o uszkodzeniu blacharskim auta, ale może być wynikiem kradzieży radia z auta)
- sprawdź pod maską przedni pas oraz podłużnice - zobacz czy nie były szpachlowane, spawane
- postaraj się zerknąć też za silnik na szpilki oraz osłonę silnika - jeśli szpilki są pogięte lub osłona jest mocno zniszczona może to świadczyć o tym, że auto było po wypadku
- jeśli posiadasz miernik grubości lakieru to sprawdź każdy element
- zerknij też na fabryczne nalepki na słupkach drzwiowych i innych elementach - jeśli auto było lakierowane to najprawdopodobniej nalepki będą wewnątrz lakieru bo były wcześniej oklejone lub zerwane i pomalowane

Podwozie
- sprawdź czy auto nie ma wycieków (szczególnie w okolicach silnika i miski olejowej)
- zobacz też dokładnie czy nie ma korozji w podłodze auta, progach, zakolach, itd.

Wnętrze
- sprawdź poprawność działania wszystkich przełączników
- przekręć stacyjkę i zobacz czy wszystkie kontrolki się zapalają jak trzeba i czy odpaleniu silnika gasną (zwłaszcza kontrolka silnika, chyb, że auto jest na gaz - czasami niektóre auta mają tak, że komputer podaje błąd odczytu)
- zobacz jak wygląda tapicerka, kierownica, gałka zmiany biegów i pedały - jeśli noszą ślady dość dużego zużycia/zniszczenia to auto ma dość pokaźny przebieg kilometrów (nie daj się nabrać, że auto ma np. 50tyś km, to praktycznie niemożliwe)
- sprawdź czy działa klimatyzacja (jeśli auto ją posiada) - po włączeniu silnika po chwili powinno z nawiewu lecieć zimne powietrze - nie daj się też nabrać na hasło "działa, trzeba tylko nabić" - takie nabicie może Cię drogo kosztować, co najwyżej dasz się nabić w butelkę

Pozostałe przydatne informacje
- jeśli masz możliwość wybierz się na zakup auta z kimś kto się na nich dobrze zna (nie kolega, fanatyk co tylko lubi samochody)
- jeśli nie masz nikogo, kto może Ci pomóc - pojedź do ASO, warsztatu lub w ostateczności na stację diagnostyczną, gdzie dokonasz wraz z kimś doświadczonym oględzin auta

Jeśli chcesz coś dodać do powyższej listy, wypowiedz się poniżej
Ostatnio zmieniany: 2010/06/30 14:46 przez NoozyMan.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Jak sprawdzić samochód przed zakupem. 2010/06/24 04:23 #70

  • Radek
  • Radek Avatar
Silnik
- Sprawdź olej na bagnecie - rozetrzyj go między palcami, wszelkie zanieczyszczenia źle świadczą o serwisowaniu auta
- Odkręć korek wlewu oleju i chłodnicy - jeżeli jest tam biały gęsty osad to dyskwalifikuje to samochód (płyn chłodniczy przedostaje się do oleju)

wyposażenie
- Wszystko ma działać - naprawa takich wydawało by się "bzdetów" jak wycieraczka tylnej szyby czy spryskiwaczy reflektorów może okazać się bardzo kosztowna

Wnętrze
- Jeżeli jest możliwość zdejmij maskownicę progów (plastiki na łączeniu progu z nadwoziem) wszystko tam powinno być dobrze spasowane, zgrzewy równe, bez śladów korozji, wszelkie zabiegi w tej okolicy są trudne do zamaskowania (pofalowana czy wgięta blacha)

Podwozie
- Dokładnie obejrzyj wszelkie przetłoczenia oraz tunel - tutaj bardzo trudno ukryć jakąkolwiek historię na wyciągarce
- Sprawdź dokładnie zabezpieczenie antykorozyjne - wszelkie różnice mogą świadczyć o poważnych naprawach

Dodatkowo
- Nie marnuj czasu i pieniędzy przed wyjazdem poproś sprzedającego o VIN, mając ten numer zadzwoń do ASO i poproś o sprawdzenie historii auta (jak nie jeden to drugi Ci pomoże)
- Wejdź na fora użytkowników danej marki posprawdzaj, zapytaj - może ktoś już oglądał ten samochód, popytaj o zaufany warsztat w okolicy sprzedającego
- Nie żałuj pieniędzy na sprawdzenie samochodu w Warsztacie najlepiej kompleksowo - sprawdzenie powłoki lakierniczej, komputer, geometria - pamiętaj nie ma blacharza który po mocnym uderzeniu byłby w stanie doprowadzić samochód do takiego stanu żeby cała niwelacja mieściła się w tolerancji
- Przy pomiarze grubości lakieru skup się na nadwoziu (budzie) bardziej niż na poszyciu - lakierowany błotnik czy drzwi można za w miarę rozsądne pieniądze wymienić (a można jeszcze dodatkowo po negocjować cenę ) z budą w której jest "tona szpachli" nic już nie zrobisz.

NAJWAŻNIEJSZE

- Samochody idealne są na salonach wystawowych.
- Zakup na otwartym rynku samochodów uzywanych perełki w idealnym stanie jest jak trafienie 6 w totka - takie samochody idą albo po znajomych albo do dilera na wymianę (i mają od razu odpowiednią cenę lub też trafiają do znajomych/pracowników dielara), zbyt atrakcyjna cena powinna wzbudzać podejrzenia
- Jeżeli kupujesz z komisu / dilera masz pełną rękojmie - zapis "stan pojazdu został przez kupującego sprawdzony i jest mu znany" w umowie nie zwalnia z niej sprzedającego, sprawdź czy w wpisie o działalności sprzedający ma wpisaną sprzedaż samochodów, jeżeli w ogłoszeniu komis podaje "samochód bezwypadkowy" poproś o zawarcie takiej informacji w umowie. Zakup samochodu to nie kupno bułki w najgorszym przypadku pozostaje Ci Rzecznik Praw Konsumenta i sąd, Jeżeli kupiłeś samochód od firmy która się tym profesjonalnie zajmuje masz duże szanse na wygraną.

Pozdrawiam

Vege
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Jak sprawdzić samochód przed zakupem. 2010/06/30 20:21 #122

  • marcadir
  • marcadir Avatar
Drobne sprostowanie, przy krótkich trasach, gdy silnik się nie nagrzewa, po pewnym czasie na korku od wlewu oleju może pojawić się tzw. majonez w niewielkich ilościach i to nie zawsze świadczy o przedostawaniu się cieczy chłodzącej do oleju, chociaż powinno to wzbudzić czujność oglądającego.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Jak sprawdzić samochód przed zakupem. 2010/10/05 10:20 #1132

  • Krzysztof
  • Krzysztof Avatar
  • Offline
Co musisz wiedzieć, kupując używane auto?

Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Jak sprawdzić samochód przed zakupem. 2011/03/12 06:40 #8845

  • ofiss102
  • ofiss102 Avatar
Dodam swoje 3 grosze, może komuś się to przyda, a przy okazji odświeżę wątek.
Poniżej moja lista pytań do ewentualnej rozmowy telefonicznej albo kontaktu mailowego. Jeżeli znajdzie się w sieci interesujące ogłoszenie, ich zadanie pozwoli na uzyskanie podstawowych informacji o samochodzie (z tym, że i tak będą do zweryfikowania na miejscu) i sprzedawcy (kręci, a może mówi wszystko) oraz podjęcie decyzji, czy warto poświęcać czas na oględziny samochodu. Dzwonimy więc i pytamy...

Dzień dobry, mam kilka pytań dot. ...

1. Samochód jest "bezwypadkowy", ale czy może miał jakieś "przygody" (drobny wypadek, stłuczkę, ktoś w niego wjechał na parkingu, spadła mu gałąź na maskę)?
2. Czy ma obtarcia, rysy, wgniecenia? To żaden problem, ale dobrze to wiedzieć...
3. Czy jakikolwiek element był malowany? Jaka jest grubość lakieru w miejscu malowania?
4. Czy szyby są z tego samego rocznika?
5. Czy samochód ma korozję? Dopytać o doły drzwi, błotniki, tylną klapę (np. Opel)...
6. Czy w środku są widoczne jakieś plamy, rysy, dziury w siedzeniach, coś jest urwane, zniszczone?
7. Czy nie brakuje czegoś w środku (wycieraczek, uchwytów, klamek, pasów)?
8. Czy działa klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby, wycieraczki, radio itd.?

9. Czy samochód jest krajowy czy zagraniczny?
10. Ilu miał właścicieli? Jak długo każdy z nich posiadał samochód?
11. Czy sprzedawca jest osobą prywatną czy handlarzem (handlarze dosyć często nie chcą podpisywać umowy na 100% wartości samochodu, można dopytać, czy faktura będzie na 100%)?
12. Czy sprzedawca posiada dwa kluczyki?

13. Ma opony letnie czy zimowe?
14. Akumulator nie cieknie?
15. Do kiedy przegląd (jeżeli niedługo się kończy, to można odżałować 100zł i zrobić taki przegląd w ramach oględzin samochodu w stacji)?

16. Można zmierzyć grubość lakieru?
17. Można sprawdzić w stacji kontroli pojazdów, aso, policji?
18. W jakiej dzielnicy (np. Warszawy) można obejrzeć samochód?
19. Kiedy, w jakich godzinach można obejrzeć samochód?

20. Jaki jest VIN?
21. Czy można prosić o więcej zdjęć samochodu (podać konkretne miejsca)?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Moderatorzy: AutoRaport