Cóż - auto oglądałem i na dzień oględzin wymagało jednak dość znacznych nakładów finansowych.
Jeśli handlarz pisze w ten sposób to pewnie tylko dlatego - że auto o własnych siłach z komisu wyjedzie.
A potem?
Potem się już martw człowieku
O bezwypadkowości również nie ma mowy.
Niestety - kolejne ogłoszenie zrobione na sztukę.
Ok, zamieszczę mój raport w takim razie - auto stało wtedy w Katowicach.
LISTA KONTROLNA Nr rejestracyjny SK 5700R VIN: 1J8GW68J93C619608 31 MAJA 2013
JEEP GRAND CHEROKEE 4.7i V8 LPG Kolor: Wiśniowy METALIK
. Lp Grupa Kontrola Wynik Uwagi
. 1 Dokumenty Stan dokumentów Bez uwag
. 2 Ogólne Wpisy o wykluczeniu z ruchu
. 3 Kluczyki oryginalne 2 szt (+ stan zużycia kluczyków)
. 4 Faktury za naprawy, serwis itp.
. 5 Książka serwisowa - wpisy itp.; data druku
. 6 Potwierdzenie własności - uprawnienie do dysponowania samochodem
. 7 Zastawy rejestrowe - bankowe - inne dziwne wpisy
. 8 Numer silnika (zgodność z dokumentami)
. 9 Numer VIN (zgodność z dokumentami)
. 10 Ogumienie Stan zużycia (równomierność/geometria, różnice między kołami) Opony przednie – 50 %, tylnie 50 % bieżnika, Rok produkcji - przednie i tylne 2009.
. 11 Zgodność bieżnika na osiach - rok produkcji (zgodność z wiekiem samochodu i przebiegiem)
. 12 Stan felg (ew. zdjąć kołpaki)
. 13 Podwozie Stan ogólny podwozia i progów - ślady rdzy, napraw, pokrycie "barankiem" lub innym materiałem konserwującym Wszystkie podłużnice bez śladów napraw, progi, nadproża, podłoga bez śladów napraw, auto posiada wszystkie osłony, plastiki pod silnikiem, skrzynią niepołamane. Osłony termiczne ok.
Na całym podwoziu widoczne liczne ślady rdzawego nalotu – do interwencji.
. 14 Stan układu wydechowego - opaski, dziury itp.
. 15 Stan amortyzatorów - wycieki, zapocenie
. 16 Stan tarcz hamulcowych i klocków (jeśli widać)
. 17 Karoseria Stan lakieru (odcienie, zmatowienia, rysy, gładkość, wgniecenia) Auto czyste, lakier na całym aucie w granicach 170 – 200 um oprócz przedniego lewego błotnika i prawych przednich drzwi - wartość lakieru – ok. 400-4500 um, jedynie na dachu grubość lakieru nie przekracza 100 um.
. 18 Grubość lakieru - testerem (zwłaszcza naroża, brzegi elementów)
. 19 Przedni pas - Symetria, oryginalność reflektorów, migaczy, szczeliny, spasowanie)
. 20 Bok 1 - szczeliny, pasowanie elementów Szczeliny wszędzie równe, spasowanie elementów karoserii poprawne
. 21 Tył - Symetria, oryginalność lamp, szczeliny, spasowanie)
. 22 Bok 2 - szczeliny, pasowanie elementów
. 23 Dach
. 24 Szyby Kontrola oryginalności Szyby wszystkie są oryginalne
. 25 Kontrola stanu sz. przedniej - rysy, mikroodpryski (pod światło) - zużycie do kilometrów
. 26 Drzwi Łatwość zamykania, stopień opuszczenia się na zawiasach - luzy Bez uwag, brak widocznych śladów zużycia
. 27 Powierzchnie poszycia dolnego (dół drzwi)
. 28 Zużycie mechanizmu klamek - luzy
. 29 Progi karoserii, słupki drzwiowe, uszczelki
. 30 Bagażnik Wewnętrzna powierzchnia klapy bagażnika - ślady napraw W stanie dobrym, czyste. Podłoga bez jakichkolwiek śladów uszkodzeń
. 31 Stan ogólny bagażnika - ślady wilgoci, zapylenia (szczelność)
. 32 Stan uszczelek
. 33 Podłoga bagażnika i nadkola (pod wykładziną) - ślady napraw, kolor
. 34 Stan burty tylnej (jeśli jest)
. 35 Komora silnika Wewnętrzna powierzchnia klapy - ślady napraw Silnik czysty, nie myty.
Ślady odkręcania błotników, maska odkręcana.
Brak widocznych śladów ingerencji w komorę silnikową.
. 36 Stan silnika - myty/nie myty, sztucznie ubrudzony - wycieki
. 37 Stan osprzętu - ślady napraw, przeróbki, kable, taśmy izolacyjne itp.
. 38 Stan przekładni kierowniczej
. 39 Kompletność śrub, oryginalność użytych elementów
. 40 Stan podłużnic Podłużnice, wzmocnienia górne, dolne bez śladów napraw. Płyny: hamulcowy w porządku, chłodniczy również – kolor i struktura nie budzą obaw.
. 41 Stan nadkoli
. 42 Stan przedniego wzmocnienia górnego
. 43 Stan innych widocznych elementów
. 44 Kontrola numerów VIN i silnika
. 45 Ocena poziomu płynów i oleju (hamulcowy, hydrauliczny itp.)
. 46 Ocena oleju na korku wlewu oleju
. 47 Praca silnika Łatwość uruchomienia Silnik uruchamia się łatwo, bez większych problemów. Po uruchomieniu podczas jazdy silnik nie szarpie, na ciepłym motorze obroty stabilne, łatwo wchodzi na wyższe obroty, w zasadzie brak niepokojących dźwięków.
. 48 Utrzymywanie wyższych obrotów (na zimnym)
. 49 Równomierność obrótów (brak falowania) na ciepłym (po ok. 4-5 min)
. 50 Łatwość wchodzenia na obroty
. 51 Kopcenie
. 52 Głośność pracy silnika, podejrzane dźwięki
. 53 Równomierne zasilanie elektryczne (brak mrugania świateł w zależności od obrotów)
. 54 Układ wspomagania Płynność pracy kierownicy Skrzynia automatyczna chodzi płynnie, bez szarpania.
Ruszanie jest bardzo płynne, zmiana biegów przebiega bez zgrzytów.
. 55 Brak hałasu wspomagania na maksymalnych skręceniach kół
. 56 Luz kierownicy
. 57 Sprzęgło Łatwość wchodzenia biegów, brak zgrzytów
. 58 Ruszanie z miejsca na 1 biegu i ręcznym (kontrola sprzęgła)
. 59 Ruszanie z miejsca na 2 biegu i ręcznym (silnik musi zgasnąć lub uszkodzony ręczny/poślizg sprzęgła)
. 60 Płynność przy ruszaniu normalnym
. 61 Tapicerka Fotel kierowcy - przetarcia, zarwanie, czystość, skrzypienie, luz w szynach Wnętrze auta w stanie przeciętnym, odpowiada w zasadzie przebiegowi,
Koło kierownicy w stanie bardzo dobrym, gałka skrzyni biegów, dźwignia hamulca ręcznego w stanie bardzo dobrym. Mieszek skrzyni biegów i hamulca ręcznego bez oznak wytarcia.
Podsufitówka, boczki, deska rozdzielcza w stanie dobrym, widoczne pęknięcia okładzin drewnianych, bez śladów demontażu.
Brak śladów wilgoci, pasy bezpieczeństwa i napinacze w dobrym stanie, Brak śladów ingerencji w ok. airbagów czy w ok. liczników.
Fotel kierowcy mocno wyeksploatowany, skóra popękana, pozostałe fotele w stanie bardzo dobrym.
Wnętrze auta może odpowiadać przebiegowi 150 tys km (91 tys mil)
. 62 wnętrza Fotel pasażera + kanapa tylna
. 63 Regulacje fotela
. 64 Stan pasów bezpieczeństwa, stopień zużycia mechanizmu zwijania
. 65 Stan zatrzasków - ślady użycia napinaczy pasów
. 66 Tapicerka drzwi kierowcy - zużycie, uszkodzenia
. 67 Tapicerka pozostała
. 68 Stan wykładziny podłogowej w okolicach pedału sprzęgła i gazu - dziury, stopień wytarcia
. 69 Stan wykładziny pod dywanikiem gumowym - suchość, ślady wilgoci
. 70 Stan wykładziny na pozostałych powierzchniach
. 71 Równość podłogi w kabinie
. 72 Stopień zużycia koła kierownicy, okładzin pedałów, lewarka biegów
. 73 Stan podsufitki - zwłaszcza nad kierowcą
. 74 Stan deski rozdzielczej - w okolicach Air Bagów + ślady demontaży
. 75 Stan liczników - ślady ingerencji, spasowanie elementów wokół
. 76 Numery nadwozia
. 77 Osprzęt Kompletność przełączników, przycisków, zaślepek Cały osprzęt działa, klimatyzacja, elektryczne szyby, lusterka, radio.
. 78 Działanie szyb elektrycznych
. 79 Działanie lusterek elektrycznych
. 80 Kontrolki zegarów (sprawdzenie czy nie są mostkowane - np. ciśnienie oleju z ładowaniem akumulatora, ABS, engine check itp.) - czy gasną w odpowiednich momentach po uruchomieniu silnika Kontrolki gasną odpowiednio, lampka prawa z wyświetlacza radiowego jest spalona, klimatyzacja chłodzi, nawiew pracuje na wszystkich biegach, wszystko działa jak należy
. 81 Podświetlanie zegarów i osprzętu
. 82 Działanie klimatyzacji - zapach
. 83 Działanie nadmuchów
. 84 Ogrzewanie
. 85 światła mijania, długie, pozycyjne, stopu, przeciwmgielne, światła awaryjne
. 86 Odbijanie migaczy z ruchem kierownicy - prawidłowe
. 87 Spryskiwacz i wycieraczki, klakson, inne
. 88 Sprawdzenie (w miarę możliwości) czy AirBagi nie są atrapami
. 89 Jazda próbna Najlepiej do serwisu mechanicznego na kontrolę
.
Podsumowanie
Blacharsko:
Po pomiarze lakieru stwierdzono, że:
Auto z nieoryginalną powłoką lakierniczą, grubość lakieru na większości elementów przekracza 170 mikrometrów. Drzwi przednie lewe, tylnie, maska, tylna klapa mają lakier w gr. 190-220 um, dach ma grubość lakieru w granicach 90-110 mikrometrów.
Lewy przedni błotnik ma wartość lakieru w ok. 400-450 um, prawe przednie drzwi ok. 430-450 um, maska była ściągana.
Słupki wewnętrzne, progi mają wartości lakieru ok. 60 um (czyli w normie), dodatkowo oprócz maski i błotników żaden element wg mojej oceny nie był odkręcany – z uwagi na lakierowane błotniki auto wg mnie jest po naprawie blacharsko lakierniczej.
Technicznie:
Podczas oględzin stwierdzono:
Silnik uruchamia się łatwo, bez większych problemów wchodzi na obroty, skrzynia automatyczna chodzi płynnie, hamulce w stanie przeciętnym, tarcze biją.
Silnik chodzi normalnie, nie słychać niepokojących dźwięków, osprzęt elektryczny cały działa, klimatyzacja działa, wspomaganie sprawne ale pompa głośno pracuje.
Wnętrze auta - kierownica nosi ślady zużycia, podobnie pedały czy okładziny drewniane, fotel kierowcy zużyty mocno, skóra popękana. Pozostałe fotele bez większych otarć.
Podwozie nosi liczne ślady korozji powierzchownej – do szybkiej interwencji!
Widać mocne zaolejenie tylnego i przedniego mostu, jak również nieszczelność w ok. przodu silnika – simmering pod wałkiem rozrządu? Pod wałem? Widoczny również wyciek spod alternatora – trudność zdiagnozowania ze względu na mocne zabudowanie komory silnika.
Olej obecny na paskach klinowych.
Na panelu kontrolnym wyświetla błąd niskiego ciśnienia we wszystkich kołach i w kole zapasowym – właściciel przyznał, ze podczas zmiany opon zostały wyrwane dwa czujniki.
Kontrolki zapalają się normalnie, gasną prawidłowo.
Podczas jazdy auto prowadzi się niestety niestabilnie, czuć łomotanie osi przedniej (zużyte amortyzatory przednie) jak również czuć niestabilność tylnej osi – prawdopodobnie uszkodzone tuleje tylnej osi.
Hamulce mają niezadowalającą skuteczność, pedał mocno wpada w podłogę. Czuć również bicie podczas hamowania. Podczas hamowania nie ściąga, hamuje stabilnie, dość równo.
Skrzynia wybiera biegi płynnie, auto przyspiesza sprawnie w całym zakresie obrotów, nie szarpie. Nagrzewa się szybko.
Oba napędy w miarę ciche, wydają się być jeszcze sprawne.
Widoczne LICZNE wycieki spod obu napędów – wobec sprawności napędów wymagana natychmiastowa ingerencja w uszczelnienie.
Podczas pracy silnika mocno słychać pompę wspomagania – być może niski poziom płynu bądź uszkodzenie.
Ogólnie:
Stan auta określam na przeciętny, w najbliższym czasie będą konieczne natychmiastowe naprawy eksploatacyjne. Trudno oszacować koszty tych napraw.
Wstępny kosztorys:
Komplet tarcz i klocków – ok. 750 zł + robocizna.
Uszczelnienie obu mostów i silnika – ok. 1300 zł (same uszczelki i simmeringi) + robocizna.
Wymiana amortyzatorów przednich – ok. 1000 zł + robocizna.
Do zdiagnozowania amortyzatory tylnej osi.
Wymiana tulei tylnej osi i mosty – ok. 600 zł + robocizna.
Uszkodzona pompa wspomagania kierownicy – 1350 + robocizna (pompa nowa).
Sprzedaje właściciel prywatny, dość uczciwie opisywał przez telefon auto, podobnie było na miejscu.
Nie ma problemu, aby podjechać z autem na diagnostykę czy na stację kontroli pojazdów – ale trzeba się wcześniej umówić.