Posiadasz już konto?

Zaloguj

Darmowe Sprawdzenie VIN

Weryfikujemy Historię Wypadkową Pojazdów

Account

Please wait, authorizing ...
×

TEMAT: LPG jako paliwo napędowe

LPG jako paliwo napędowe 2011/05/18 12:38 #11892

  • NoozyMan
  • NoozyMan Avatar
W wielu krajach wzrasta popularność LPG jako paliwa silnikowego, zwłaszcza w Europie (głównie w Holandii, Polsce, Belgii, Włoszech, Wielkiej Brytanii) oraz w Indiach i Korei.
Liczba oktanowa LPG wynosi 90-120, choć do oceny właściwości antystukowych tego paliwa stosuje się częściej liczbę metanową, która dla LPG stosowanego do napędu samochodów mieści się w granicach 60-80.

LPG stosowany jest głównie jako źródło zasilania silników benzynowych, zarówno gaźnikowych jak i z jedno i wielopunktowymi układami wtryskowymi. Korzystanie z LPG wymaga zainstalowania dość kosztownej instalacji (od 1200 do 6000 zł i więcej, głównie w zależności od generacji instalacji, mocy silnika i liczby cylindrów). Samochody zaopatrzone w tę instalację muszą też częściowo korzystać z benzyny, gdyż ze względów technicznych rozruch i rozgrzanie silnika powinno odbywać się przy zasilaniu benzyną. Bardziej zaawansowane technicznie instalacje do LPG automatycznie przełączają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej temperatury i prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych istnieje konieczność ręcznego przełączania zasilania z benzyny na LPG.

Instalację LPG można również zastosować w samochodach z silnikiem dwusuwowym, oraz z silnikiem Diesla.

Głównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego jest jego cena wynosząca w Polsce ok. 45% ceny benzyny bezołowiowej. W wielu krajach, m.in. w Holandii i Belgii, paliwo to jest promowane jako bardziej ekologiczne od benzyny.
Instalacje gazowe dzieli się na tzw. generacje. W styczniu 2006 r. istniało 5 typów instalacji zasilanych LPG:
I – instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) bez regulacji składu.
II – instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) z elektroniczną regulacją składu mieszanki.
III – instalacja wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej.
IV – instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, poprzez elektronicznie sterowane zawory (pot. wtryskiwacze).
V – instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej.
Zalety instalacji LPG
  • Instalacja LPG jest niskociśnieniowa, a więc zbiornik jest lekki.
  • Sam silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów aby przystosować się do pracy na LPG.
  • LPG zawierając węglowodory o krótszym łańcuchu wydzielają mniej gazów cieplarnianych niż benzyna.
  • LPG jest w Polsce dużo tańszy niż benzyna, stąd tak znaczne zainteresowanie w Polsce tym paliwem.

Wady instalacji LPG
  • zalecane jest (zwłaszcza zimą) uruchomienie silnika na benzynie ze względu na wymóg ogrzewania parownika płynem chłodniczym,
  • większa ilość pary wodnej sprzyja korozji układu wydechowego,
  • butla ogranicza funkcjonalność samochodu,
  • większe są koszty przeglądów i serwisowania,
  • zbyt rzadkie korzystanie z układu zasilania benzyną lub jej poziom poniżej rezerwy może spowodować awarie pompy paliwa,
  • w instalacjach starszych (podciśnieniowych – I i II generacji) istniało ryzyko fali wstecznej (wybuchu gazu) w kanale ssącym, stąd konieczny metalowy kolektor dolotowy i układ zapobiegający uszkodzeniu obudowy filtru powietrza ("kominek"),
  • nieprawidłowo skonfigurowana instalacja LPG może powodować uszkodzenia układu wydechowego (np. sondy lambda lub katalizatora).
  • niewielki spadek na mocy silnika po przejściu na zasilanie LPG (zależnie od typu instalacji).

Norma autogazowa w Polsce
Od 1.01. 2007 r. gaz płynny do zasilania pojazdów samochodowych, (w tym wózków widłowych), powinien spełniać wymogi normy PN-EN 589, zwanej normą autogazową. Aby propan-butan mógł być stosowany jako autogaz powinien charakteryzować się:
  • liczbą oktanowo-motorową nie niższą niż 89,
  • zawartością siarki nie większą niż 50 mg/kg,
  • prężnością par – max 1550 kPa przy 40 °C.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: LPG jako paliwo napędowe 2011/05/19 06:18 #11943

  • Robert W.
  • Robert W. Avatar
Warto jeszcze dodać do tego tabelę z wartościami kalorycznymi paliw stosowanych w pojazdach samochodowych. Pozwoli to na pełniejsze zrozumienie dlaczego auto spala więcej LPG niż etyliny. Sprawność silnika spalinowego w tym równaniu jest wartością stałą.

Ostatnio zmieniany: 2011/05/19 06:24 przez Robert W..
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: LPG jako paliwo napędowe Użytkowanie samochodów z instalacją 2011/05/19 07:10 #11944

  • Robert W.
  • Robert W. Avatar
Odpalanie silnika samochodu powinno odbywać się na benzynie i przełączanie na gaz nastąpić powinno dopiero w momencie odpowiedniego nagrzania się silnika (zazwyczaj zalecane przez producentów jest 30-40°C). W momencie natychmiastowego przełączenia na gaz, kiedy korpus reduktora nie osiągnął wymaganej temperatury gaz nie jest w stanie odparować, natomiast pobór ciepła z otoczenia w wyniku odparowywania LPG może spowodować nawet zamarznięcie reduktora. Absolutnie nie zalecane jest odpalanie zimnego silnika na włączonym obwodzie LPG. Spowoduje to szybkie zniszczenie silnika.
Kwestia ta również nie dotyczy Sekwencyjnego Wtrysku Gazu, gdzie silnik automatycznie przechodzi na zasilanie LPG w momencie osiągnięcia przez korpus reduktora zaprogramowanej wcześniej temperatury (na korpusie reduktora zamontowany jest czujnik temperatury).

Świece zapłonowe. LPG spala się trudniej niż benzyna. Wyższe jest napięcie wywołania zapłonu i więcej energii musi dostarczyć cewka zapłonowa niż w trakcie analogicznego procesu przy zasilaniu benzyną. Stąd ważną kwestią jest odpowiedni dobór świec zapłonowych, które zazwyczaj charakteryzują się wyższa ciepłotą spalania (niektórzy producenci świec oferują świece przygotowane do zasilania LPG). Świece te powinny zagwarantować pewny zapłon mieszanki.

Olej. Silnik zasilany LPG nie wymaga stosowania specjalnego oleju a większość dostępnych na rynku olejów dopuszczona jest do stosowania w silnikach zasilanych gazem (są również oleje specjalnie przygotowane do takich silników). Generalną prawidłowością jest, iż mieszanina propanu - butanu w odróżnieniu od benzyny nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów oraz jego rozcieńczenia w misce olejowej. W wyniku spalania gazu nie powstaje nagar. Stąd przy wymianie oleju w przypadku silnika zasilanego gazem LPG generalnie jego kolor jest zbliżony do koloru przed wymianą.

LPG a stan gniazd zaworowych. Problem ten nie dotyczy instalacji Wtrysku LPG w fazie ciekłej – tam wręcz odwrotnie – gaz odparowuje bezpośrednio przy komorze spalania i pobiera ciepło – chłodzi głowicę. Są jednak silniki wyposażone w ceramiczne gniazda zaworowe, gdzie brak odbierania ciepła może spowodować problemy z ich trwałością.
Reasumując: gniazda zaworowe i głowica przystosowane do zasilania benzyną bezołowiową powinny poradzić sobie z zasilaniem silnika gazem. Należy jedynie zadbać o regularną kontrolę i regulację ustawienia luzów zaworowych.

Trwałość silnika. Prawidłowo użytkowany samochód z instalacją LPG nie będzie wykazywał większego zużycia niż silnik zasilany etyliną. Ważną kwestią jest, jak wszędzie, przestrzeganie zaleceń używania i serwisowania.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: LPG jako paliwo napędowe 2012/01/26 12:51 #21279

  • damianweglarz
  • damianweglarz Avatar
Widzę, że temat Lpg na forum raczej kuleje:)
Może właściciele pojazdów z gazem podzielą się spostrzeżeniami i doświadczeniem ...?? Coś się zacznie w tym dziale dziać;)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: LPG jako paliwo napędowe 2012/01/26 13:29 #21280

  • AutoRaport
  • AutoRaport Avatar
  • Offline
hehe - wszyscy na benzynie jeżdżą :D w końcu taka tania jest :D
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: LPG jako paliwo napędowe 2012/01/27 08:49 #21333

  • damianweglarz
  • damianweglarz Avatar
Albo tania, albo wszyscy tacy bogaci;)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

LPG jako paliwo napędowe 2013/05/27 09:45 #44172

  • marek35
  • marek35 Avatar
2,35 PLN/litr :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

LPG jako paliwo napędowe 2013/05/28 14:11 #44234

  • Inspektor
  • Inspektor Avatar
ale u ciebie drogo ;) 2.19 u mnie na shelu :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

LPG jako paliwo napędowe 2019/05/17 21:45 #87143

  • MarcinH.
  • MarcinH. Avatar
Dzień dobry i witam wszystkich entuzjastów LPG.

Choć trochę wcześniej ten temat był już trochę poruszany to chciałbym Was bardziej dokładnie zapytać o instalację LPG do konkretnego silnika firmy Opel Zafira B, silnik 103 KW, 140 KM
Nie wiem czy trzeba jeszcze bardziej rozpisać się na temat tego silnika, żebyście się bardziej
konkretnie wypowiedzieli?
W jaki sposób instalacja założona do tego typu silnika, który nie posiada hydraulicznej regulacji zaworów wpływa na taki silnik? Czy można wogóle zakładać instalację LPG do takiego silnika?
Jeżeli można zakładać instalację do tego silnika to jak dbać, żeby silnik ten służył jak najdłużej?

Będę bardzo wdzięczny za jakąkolwiek pomoc.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Moderatorzy: AutoRaport